Jak kodować moduły w BMW za pomocą NCS-Expert i NCS-Dummy

NCS Expert NCS Dummy 1

Spis treści

Wstęp

Istnieje wiele programów i metod do kodowania modułów w samochodach BMW. W tym poradniku przedstawimy jedną z popularnych metod wykorzystujących programy NCS-Expert oraz NCS Dummy. Naszym celem jest przedstawienie ich w przystępny sposób dla początkujących.

Wyjaśnienie terminów Vehicle Order (VO) i ZCS

Podczas gdy BMW produkuje samochód, nadaje mu „Vehicle Order” (VO), czyli zestaw numerów zapisanych w danym samochodzie, które określają, jakie moduły są zainstalowane. To jest jak DNA Twojego samochodu! Ponieważ każdy samochód jest inny, z różnym zestawem wyposażenia/modułów lub lokalizacją, „Vehicle Order” (znane również jako „ZCS”) może się różnić.

VO jest zapisane w dwóch modułach samochodu, zwykle w tych które zaczynają się na „A”, jak AKMB lub ALSZ. Ale w niektórych modelach VO jest zapisane w innych modułach. Na przykład w BMW E46 328ci z 2000 roku było zapisane w module EWS i KMB. To nic więcej niż ciąg tekstu/numeryczny zapisany w pamięci flash tych modułów.

Dlaczego jest zapisane w dwóch miejscach? Ponieważ jeśli jeden moduł ulegnie awarii i będzie musiał zostać wymieniony, drugi moduł będzie pełnił rolę kopii zapasowej, dzięki czemu można zakodować nowy moduł zgodnie z ustawieniami fabrycznymi samochodu. Na przykład, jeśli ALSZ (moduł przełącznika świateł) ulegnie awarii, można odzyskać wszystkie ustawienia VO z AKMB i zakodować nowy LCM zgodnie z ustawieniami fabrycznymi.

Kroki dotyczące kodowania za pomocą NCS Expert i NCS Dummy

  1. Załaduj Profil w NCS Expert: Kiedy uruchamiasz NCS Expert, musisz załadować profil. Profile te zmieniają sposób działania NCS Expert podczas odczytu Twojego samochodu. Najlepiej używać profili „expertmode” i „revtor’s expert profile”.
    NCS 1
  2. Odczyt VIN/ZCS/FA: Po załadowaniu profilu wybierz opcję „VIN/ZCS/FA” (lub Start->Chasis/ECU), aby NCS pobrał automatycznie informacje VIN z Twojego samochodu. Następnie poprosi Cię o wybór modułu (lub najpierw modelu, następnie modułu), w większości przypadków będzie to moduł zaczynający się na „A”. Jeśli odczyt się nie powiedzie, spróbuj innego modułu. Po udanym odczycie zobaczysz długi ciąg znaków obok „FA” zaczynający się od Twojego chassis np. „E46_” z numerami, tekstem oraz znakami # i $. To jest Twoje VO. Teraz, gdy NCS Expert zna te informacje, może poprawnie zakodować Twój samochód!
    ncs 2ncs 3 1
  3. Wybierz moduł do kodowania: Po załadowaniu VO naciśnij przycisk „BACK”. Wybierz „Process ECU” i wybierz moduł, który chcesz zakodować, np. LSZ (moduł przełącznika świateł). Zatwierdź „ok” i następnie znów „ok”.
    ncs4 3
  4. Zmiana zadania na odczyt: Domyślnie NCS jest ustawiony na „SG_CODIEREN”, co oznacza, zapisywanie. Wybierz „CHANGE JOB” i następnie „CODIERDATEN_LESEN”, czyli odczyt danych.
    ncs4 1 1
  5. Odczyt danych: Naciśnij „EXECUTE JOB”. Pojawi się komunikat „Coding Activ”, a następnie „Coding Ended”.
    ncs4 2
  6. Zapisany plik: W folderze C:\NCSexpert\WORK\ (lub tam gdzie masz zainstalowany program w folderze WORK) pojawi się plik „FSW_PSW.TRC”. Natychmiast zapisz jego kopię zapasową jako np. „FSW_PSW_LSZ_ORIGINAL.TRC” (jeśli po Twoim kodowaniu coś poszłoby nie tak).
  7. Edycja pliku: Możesz to zrobić na dwa sposoby:
    • a) Ręczna edycja pliku za pomocą notatnika lub notepad++: Po otworzeniu pliku, aktywuj lub dezaktywuj moduły dodając „aktiv” lub „nicht_aktiv”, następnie zapisz plik jako „FSW_PSW.MAN”. nicht aktiv
      b) Edycja za pomocą NCS Dummy: W oknie programu, z listy rozwijanej wybierz model auta. Kliknij w przycisk „Browse” po prawej stronie okna programu. Wybierz plik „FSW_PSW.TRC”. Następnie wybierz opcje „Filter and Browse” i wybierz „Filter Modules by trace file…” i zatwierdź przyciskiem „Filter”. Później wyszukuj interesujące Cię moduły i aktywuj je i dezaktywuj, zaznaczając pola. Po wprowadzeniu zmian kliknij w przycisk „Export FSW/PSW” i wybierz „Export FSW_PSW MAN”.

      ncs44

  8. Kodowanie: Otwórz NCS Expert, załaduj profil „Revtor’s expert profile” i przejdź przez kroki ładowania VO. Wybierz „Process ECU”, wybierz odpowiedni moduł (np. LSZ), zmień zadanie na „SG_CODIEREN” i naciśnij „EXECUTE JOB”.
  9. Zakończenie: Poczekaj na komunikat „Coding ended”. Wyłącz samochód, uruchom ponownie i sprawdź czy Twoje zmiany się powiodły.

Powrót do ustawień fabrycznych

Jeśli coś pójdzie nie tak i chcesz wrócić do ustawień fabrycznych:

  1. Otwórz folder C:\NCSexpert\WORK\, otwórz plik „FSW_PSW.MAN”, usuń jego zawartość i zapisz.
  2. Włącz NCS Expert i załaduj profil „Expertmode”.
  3. Wybierz opcję „VIN/ZCS/FA” i odczytaj dane tak jak wcześniej.
  4. Wybierz „Process ECU”, wybierz moduł, który chcesz przywrócić.
  5. Zmień zadanie na „SG_CODIEREN”.
  6. Naciśnij „EXECUTE JOB”.

Twoje oryginalne ustawienia zostaną przywrócone.

Podsumowanie

Zacznij od małych zmian i nie bierz się za więcej, niż jesteś w stanie zrozumieć. Mam nadzieję, że ten przewodnik pomoże Ci w kodowaniu z NCS Expert. Jeśli masz jakieś pytania lub napotkasz jakieś problemy odezwij się w komentarzu.

Ostrzeżenie: Kodując postępujesz na własne ryzyko. Ten przewodnik ma charakter wyłącznie edukacyjny. Nie ponoszę odpowiedzialności za jakiekolwiek uszkodzenia pojazdu.

Udostępnij post:
Oceń post!
140
1 komentarz
  1. Dzieki, przydało się

Zostaw komentarz